EPCG su važniji mediji bez uticaja

0

Elektroprivreda Crne Gore (EPCG) je u ime marketinške promocije prošle godine dominantno podržavala medijske kuće bliske vlastima. Za reklamiranje u medijima naklonjenim vlastima je izdvojila nešto blizu 56 hiljada eura, a u tri medija koji ne slove za bliske vlastima je izdvojila svega 13 hiljada, pokazuju podaci Istraživačkog centra MANS-a.

Od januara do oktobra prošle godine EPCG za marketinške usluge državnoj televiziji RTCG isplatila 15,8 hiljada eura, Novoj Pobjedi 14,5 hiljada, Radio Anteni M 12,5 hiljada, Portalu Analitika 7,2 hiljade, a internet portalu Cafe del Montenegro nepunih šest hiljada eura.

Sa druge strane Vijestima je isplaćeno devet hiljada, Nezavisnom nedjeljniku Monitor 3,1 hiljadu, a dnevnoj novini DAN 867 eura. Dnevni listovi Dan i Vijesti su godinama najčitanije i najuticajnije novine u zemlji, dok je internet portal Vijesti najčitaniji portal.

Nisu poznati kriterijumi po kojima energetska kompanija, u većinski državnom vlasništvu, odlučuje o reklamiranju u medijima ali dostupni podaci pokazuju da se EPCG od svih štampanih medija najviše reklamira u Pobjedi, a ne u najčitanijim dnevnim listovima. Tako je EPCG u listu Pobjeda oglašavala spiskove potrošača, obavještenja o tenderskim postupcima i razna druga obavještenja, poput saziva Skupštine akcionara.

Pored toga, energetska kompanija je prošle godine sa 500 eura finansirala i specijalni dodatak Pobjede povodom osvajanja srebrne medalje Vaterpolo reprezentacije na Evropskom prvenstvu, dok je dodatnih tri hiljade eura kao generalni pokrovitelj izdvojila za objavu publikacije povodom 10 godina od obnove nezavisnosti.

Takođe, vrlo je zanimljivo da je EPCG sa Antenom M u poslednje dvije godine zaključivala godišnje ugovore o poslovnoj saradnji (MANS ne posjeduje podatke za raniji period), a samo taj medij je dobio za marketinške usluge gotovo identično kao Vijesti, DAN i Monitor zajedno.

Tako su početkom marta 2015. godine EPCG i Antena M zaključile ugovor o poslovnoj saradnji kojim se EPCG obavezala da će mjesečno Anteni plaćati naknadu od 900 eura, ili 10,8 hiljada za 12 mjeseci, uz dodatni PDV na tu sumu. Sa druge strane, Antena M se obavezala da će reklamirati EPCG u terminima za marketing, na internet portalu Radija, te da će u specijalnim emisijama dva puta mjesečno i redovnom informativnom programu „pratiti i afirmisati projekte i aktivnosti“ energetske kompanije.

Početkom marta naredne 2016. godine EPCG i Antena M zaključile su novi godišnji ugovor o poslovnoj saradnji. Cijena je ostala ista, iako Antena M više nije imala obavezu da priprema specijalne emisije o projektima i aktivnostima EPCG dva puta mjesečno, već  se obavezala da će u informativnom programu pratiti njene aktivnosti i izvještavati „u skladu s profesionalnim standardima“.

Međutim, početkom marta prošle godine EPCG je sa Antenom M zaključila još jedan ugovor povodom reklamiranja u emisiji „Živa istina“, koja se emituje na Radio televiziji Atlas, Prvoj televiziji i Anteni M. EPCG se obavezala da plati 800 eura uz PDV na tu sumu, a iako je ugovor datiran na 1. mart 2016. godine, u odredbama je navedeno da se zaključuje na period od 10. do 29. februara te godine.

Troškovi za reklamiranje u medijima samo su dio troškova koje EPCG na godišnjem nivou ukupno troši za reklamu i propagandu, a koji su prosječno oko 400 hiljada eura. U poslovnim izvještajima energetska kompanija te troškove dijeli po osnovu odnosa s javnošću, društvene odgovornosti i marketinga.

Ines Mrdović
Koordinator Istraživačkog centra MANS-a

Komentari su isključeni.