Novi Akcioni plan će biti predmet kritika međunarodne zajednice

0

Današnje tvrdnje ministarke za evopske integracije Gordane Đurović, koja je zajedno sa svojim kolegom Ivanom Brajovićem sačinila juče usvojeni Akcioni plan za borbu protiv korupcije i organizovanog kriminala da taj dokument nije loš zbog činjenice da je radjen samo nedelju dana predstavlja svojevrsnu sprdnju sa crnogorskim građanima, ali i sa institucijama Evropske Unije koje očekuju da Crne Gora konačno počne na ozbiljan način da se bavi reformama u ovoj oblasti. Da stvar bude gora, Akcioni plan je sačinjen tajno od strane Vlade, bez predstavnika civilnog sektora, a nije prošao ni javnu raspravu iako se radi o glavnom antikorupcijskom dokumentu države Crne Gore.

Štaviše, Vlada je istog dana usvojila i Strategiju borbe protiv korupcije i organizovanog kriminala, koja predstavlja dokument na osnovu kojeg se izrađuje Akcioni plan. Iz ovoga se jasno vidi ili da su ministri Đurović i Brajović Akcioni plan pisali napamet, ne vodeći računa o tome da li će njegove mjere biti usklađene sa ciljevima iz Strategije, ili da neko od njih posjeduje paranormalne sposobnosti pa je u mogućnosti da unaprijed vidi kako će izgledati finalna verzija Strategije, koju je Vlada tek trebala da usvoji.

Podsjećanja radi, stari Akcioni plan rađen je četiri mjeseca, u njegovoj izradi je učestvovao civilni sektor a nakon utvrđivanja tog dokumenta, poslat je na javnu raspravu. Tek po okončanju javne rasprave Vlada je tada usvojila ovaj dokument.

Besmisleno je vjerovati da Akcioni plan za borbu protiv korupcije i organizovanog kriminala koji je rađen tajno i na koji komentare nisu mogli dati čak ni predstavnici međunarodne zajednice, prvenstveno Evropske Unije, može predstavljati bilo kakav relevantan dokument koji definiše efikasne reforme u ovoj oblasti, a kamoli akt koji će doprinijeti da mišljenje EU o crnogorskoj kandidaturi za članstvo bude pozitivno. Ipak, to nije smetalo ministarki Đurović da danas izjavi da bi Akcioni plan „sa više vremena bi bio kvalitetniji ali bolje da ga imamo nego da ga nemamo, posebno u trenutku kada kucamo zahtjev za članstvo u EU i čekamo mišljenje o tome“.

Ovo samo pokazuje da ministarka Đurović nakon višegodišnjeg bavljenja procesom EU integracija i dalje ne shvata njegovu osnovnu suštinu a to je da Vlada Crne Gore niti može, niti smije nastaviti sa laganjem Brisela i fingiranjem reformi u oblasti borbe protiv korupcije i organizovanog kriminala. Fingiranje reofrmi Vladi je do sada služilo kako bi se prikrila činjenica da u Crnoj Gori korumpirani visoki državni funkcioneri i predstavnici struktura organizovanog kriminala očigledno uživaju punu zaštitu institucija sistema, ali su relevantne međunarodne organizacije ovo ipak prepoznale pa one sada traže da se sa tom praksom prekine i da se krupne ribe konačno smjeste tamo gdje im je i mjesto – u zatvor.

Ipak, Vlada je, na čelu sa ministrom unutrašnjih poslova i javne uprave Ivanom Brajovićem napravila i još jedan ”podvig” – uspjela da saradnju sa civilnim sektorom dovede na najniži mogući nivo od njenog postojanja. Naime, ministar Brajović je svojom odlukom oformio Međuresorsku radnu grupu za izradu Strategije i Akcionog plana za borbu protiv korupcije i organizovanog kriminala sačinjenu od predstavnika državnih institucija i dvije nevladine organizacije, koje po ocjeni ministra imaju najviše znanja da izrade ove dokumente. Ipak, ministar Brajović je odlučio da, tajno i iza leđa sopstvene Međuresorske radne grupe, zajedno sa ministarkom Đurović napiše Akcioni plan za samo nedelju dana, i time proces usvajanja Akcionog plana učini najnetransparentnijim.

Nesporno je da će ovakav, katastrofalan Akcioni plan, koji je u najvećem dijelu prepisan iz starog Akcionog plana, biti predmet žestokih kritika međunarodne zajednice a građani Crne Gore će na tome moći da zahvale ministrima Brajoviću i Đurović, koji umjesto da rade na ubrzanju procesa EU integracija, svojim ponašanjem čine potpuno suprotno.

Vuk Maraš
Direktor Monitoring programa