Preispitiati odluke kojima su osnovana preduzeća “Budva Holding” i “Adriatic Holding”

0

budvaMANS je juče Ustavnom sudu Crne Gore dostavio inicijativu za preispitivanje zakonitosti odluka Skupštine Opštine Budva kojima su 2008. i 2009. godine osnovana preduzeća “Budva Holding” i “Adriatic Holding”.

Pomenuta opštinska preduzeća su osnovana zbog, kako se navodi u osnivačkoj odluci ”najbolje komercijalne valorizacije imovine Osnivača koja će biti unijeta kao osnivački kapital Društva i ostvarivanja dobiti Društva“. Kada je u pitanju „Budva Holding“, taj osnivačni ulog se sastojao u opštinskom zemljištu vrijednom preko 150 miliona Eura, dok u slučaju „Adriatic Holding“ taj iznos je 63 miliona Eura. Tako se u odlukama navodi da je Osnivač, u ovom slučaju Opština Budva saglasna da prenese pravo na nekretninama na ove kompanije, odnosno na preko 3 miliona kvadrata opštinskog zemljišta.

Ovakva odluka se kosi kako sa Zakonom o lokalnoj samoupravi, tako i sa Zakonom o državnoj imovini Crne Gore. Naime, Zakon o lokalnoj samoupravi, u članu 45 propisuje da je Skupština Opština organ koji raspolaže imovinom Opštine, a ne bilo kakvo drugo pravno lice, u ovom slučaju kompanije „Budva Holding“ i „Adriatic Holding“.

Pored toga, Zakonom o državnoj imovini Crne Gore je propisano da se prenos prava nad državnom imovinom vrši isključivo javnim nadmetanjem, a samo u posebnim slučajevima i direktnom pogodbom. Ti izuzeci se odnose na slučajeve izgradnje objekata za potrebe državnih organa, te parcelacije i eksproprijacije zemljišta.

S obzirom da se budvanski „scenario“ raspolaganja državnom imovinom ne može podvesti ni pod jedan od posebnih slučajeva, očigledno je da je pomenutim odlukama prekršen i ovaj zakon.

MANS se juče obratio i svim budvanskim odborničkim klubovima zahtijevom da na narednoj sjednici Skupštine Opštine Budva predlože poništenje odluka o osnivanju spornih preduzeća. U u dopisu budvanskim partijama smo ukazali na činjenicu da sporne odluke nisu u skladu sa pomenutim zakonima, te na činjenicu da je njima praktično kreirano paralelno tijelo koje raspolaže najvrednijom opštinskom imovinom.

Na taj način je praktično obesmišljena uloga lokalnog parlamenta, koja je u situaciji gdje vladajuća partija ima apsolutnu većinu, svedena na puku verifikaciju svih odluka koje donesu odbori direktora pomenutih kompanija, bez obzira na to da li su one u interesu Opštine. Kada se uzme u obzir da pomenuta preduzeća nikada nisu podnosila izvještaj o radu, očigledno je da se takvom praksom otvara veliki prostor za korupciju i zloupotrebu službenog položaja.

Posljednja dešavanja u budvanskoj Opštini idu prilog sumnjama da je upravljanje opštinskom imovinom, u prvom redu građevinskim zemljištem opterećeno sukobom privatnog i javnog interesa, gdje lokalna uprava ne može uvijek da objasni zbog čega Opština ulazi u poslovne aranžmane sa takozvanim strateškim investitorima, kao ni da valjano obrazloži zbog čega se ključne informacije o poslovanju kompanija i dalje drže daleko od očiju javnosti.

MANS je ranije Upravi policije podnio inicijativu za sprovođenje istrage o poslovanju pomenutih preduzeća koja bi trebalo da utvdi šta je rađeno u ovim kompanijama i na koji način se raspolagalo vrijednim opštinskim zemljištem.

Sa druge strane, još uvijek nismo dobili odgovor od potpredsjednika Opštine Budva Lazara Rađenovića, koji je ujedno i izvršni direktor „Budva Holdinga“, o tome koji su interesi Opštine da ulazi u poslovne aranžmane sa partnerima koji se kriju iza off shore kompanija, ali ni odgovor na pitanje kakav interes ima Opština da kao osnivački ulog u nove kompanije unosi građevinsko zemljište umjesto da ga valorizuje na način propisan zakonom, putem javnog nadmetanja.

Dejan Milovac
Direktor programa za urbanizam

Komentari su isključeni.