Predizborna kontrola ASK-a i dalje zaobilazi najveće institucije

0

Svega sedmicu dana uoči ovogodišnjih parlamentarnih izbora na internet stranici Agencije za sprječavanje korupcije (ASK) se može pronaći samo šest zapisnika o kontroli, što dovoljno govori koliko će kontrola ove institucije doprinjeti da politička kampanja bude čista.

Prema Zakonu o finansiranju političkih subjekata i izbornih kampanja, ASK je dužna da sve zapisnike o izvršenim kontrolama postavi na svoj websajt. Iz zapisnika koji su dostupni javnosti se vidi da su službenici ASK-a, od početka predizborne kampanje, na terenu proveli samo jedan dan i da su tom prilikom kontrolisali opštine Budva, Kotor, Šavnik i Žabljak, te javno preduzeće „Morsko dobro“ i državnu kompaniju „HG Budvanska rivijera“.

ASK je prve kontrole sproveo 10. avgusta kako se navodi u zapisnicima, pa se postavlja pitanje šta je ova institucija radila od 20. juna kada je zvanično počela predizborna kampanja.

Koliko su i takve kontrole bile efikasne pokazuje i činjenica da su one bile i po nekoliko nekoliko dana unaprijed najavljene, da bi na sam dan kontrole, službenici ASK-a obilazili prostorije institucija i konstatovali da „nema istaknutih obilježja političkih partija“. .

Analiza zapisnika o kontroli pokazuje da se ASK u najvećoj mjeri oslanjala na izjave službenih lica i pomenutih kompanija, čiju istinitost nije provjeravala ili ona nije bila moguća jer su sve kontrole koje je ASK do sada sprovela bile najavljene.

Službenici ASK-a su takođe kontrolisali predizborno zapošljavanje u HG Budvanska rivijera iako ta kompanija nije obveznik tog dijela Zakona o finansiranju političkih partija.

Posebnu zabrinutost predstavljaju kriterijumi po kojima je ASK odlučio da kontroliše baš ove institucije, naročito obveznike zakona čiji budžeti su zanemarljivi u odnosu na budžete recimo Ministarstva ekonomije, rada i socijalnog staranja ili pak poljoprivrede.

Nije jasno na osnovu kojih kriterijuma se službenici ASK-a bave zapošljavanjem u Budvanskoj rivijeri, a ne na primjer u Vojsci Crne Gore za koju smo svi vidjeli da postoje vrlo konkretni dokazi da drastično krši Zakon o finansiranju političkih subjekata i izbornih kampanja.

Isto tako, ASK se ne bavi milionskim isplatama iz takozvanog trećeg paketa socio-ekonomskih mjera koji je Vlada lansirala u sred izborne kampanje, ali joj je zanimljivo za koliko novca Opština Šavnik rentira svoj prostor političkim partijama.

Nažalost, dosadašnje ponašanje ASK-a pokazuje da praksa u toj instituciji nije daleko odmakla od one koju je uspostavio bivši direktor, Sreten Radonjić, te da ona i dalje doprinosi pogoršanju uslova za održavanje predstojećih izbora.

Sve što je ASK do sada uradila na kontroli predizbornog procesa, urađeno je pod pritiskom javnosti i to nakon što smo mi, ne ASK po službenoj dužnosti, provjeravali i prijavljivali pojedine medije, analizirali donacije partijama, te potrošnju državnog budžeta.

Čak i je objava zapisnika o kontroli uslijedila nakon poziva MANS-a da to uradi, ali ipak nikakva statistika koju Agencija pokušava u samom finišu kampanje da proizvede, ne može da prikrije dosadašnje katastrofalne rezultate ove institucije.

MANS

Komentari su isključeni.