- Zakon o budžetu >>>
- Zakon o budžetu za 2009. godinu >>>
- Pravilnik o jedinstvenoj klasifikaciji računa za budžet >>>
- Izvještaj >>>
- Platne liste poslanika >>>
Cilj ovog izvještaja je da poveća transparentnost upravljanja finansijama Skupštine Crne Gore i on sadrži podatke o potrošnji budžeta te institucije u prvih osam mjeseci 2009. godine. Izvještaj je sačinjen na osnovu zvaničnih informacija koje su dobijene od Skupštine Crne Gore na osnovu Zakona o slobodnom pristupu informacijama. Naime, u cilju praćenja potrošnje skupštinskih sredstava, a na osnovu klasifikacije iz Zakona o budžetu Crne Gore i Budžeta Crne Gore za 2009. godinu, MANS je formulisao zahtjeve za informacijama i svakog mjeseca ih podnosio Skupštini.
U prvom dijelu ovog izvještaja prezentovani su podaci o sredstvima koje Skupština ima na raspolaganju u tekućoj godini, kao i podaci o smanjenju tih sredstava koja su uslijedila usvajanjem Rebalansa budžeta, krajem jula 2009. godine. Rebalansom su značajno smanjeni iznosi predviñeni za transfere institucijama, pojedincima, nevladinom i javnom sektoru, kao i kapitalni izdaci, dok su povećana sredstva za zarade skupštinske administracije. Ukupan budžet Skupštine, nakon rebalansa, je preko pet miliona eura, a sastoji se iz programa unapređenja zakonodavne infrastrukture iz koga se finansira rad poslanika, i programa administracije.
Drugi dio izvještaja sadrži podatke o potrošnji budžetskih sredstava koja su na raspolaganju poslanicima i pokazuje da su samo sredstva za zarade poslanika trošena planiranom dinamikom, dok su u drugim budžetskim stavkama napravljene značajne uštede. Podaci dati u ovom poglavlju pokazuju da je prosječna plata profesionalnih poslanika u posmatranom periodu bila preko 1,300 eura mjesečno. Studija slučaja data u ovom poglavlju dokumentuje da su samo poslanici vladajuće koalicije bili u mogućnosti da koriste službena vozila, na osnovu diskrecione odluke bivšeg Generalnog sekretara.
Treći dio izvještaja pokazuje da je u prvih osam mjeseci 2009. godine potrošeno manje od polovine sredstava planiranih za skupštinsku administraciju. Dok su sredstva za zarade trošena planiranom dinamikom, utrošen je samo manji dio sredstava iz drugih budžetskih stavki. Podaci pokazuju da je prosječna zarada zaposlenih u administraciji iznosila oko 470 eura, ali su pojedinci na višim pozicijama ostvarivali znatno veće zarade. U ovom dijelu izvještaja dat je pregled četiri javne nabavke sprovedene u tekućoj godini.
Poslednji dio izvještaja pokazuje da nivo transparentnosti Parlamenta zavisi isključivo od volje Generalnog sekretara koji je nadležan za sprovođenje Zakona o slobodnom pristupu informacijama i dokumentuje da je sa promjenom ličnosti na čelu skupštinske administracije došlo do drastičnog unapreñenja poštovanja ovog zakona.