Usvajanje novog Zakona o konfliktu interesa je od ključne važnosti za pristup Crne Gore Evropskoj uniji

0

EUPredsjednik Parlamenta, Ranko Krivokapić ne poštuje Rezoluciju o borbi protiv korupcije i organizovanog kriminala za čije usvajanje je glasao, svjesno obesmišljava sopstvenu funkciju i ulogu Skupštine u procesu evropskih integracija sakrivajući se iza već viđenih, loše formulisanih proceduralnih ograničenja, koja faktički ne predstavljaju prepreku uvrštavanju Predloga zakona o sprečavanju sukoba interesa u vršenju javnih funkcija u dnevni red već zakazane sjednice.

Usvajanje ovog zakona je prepoznato kao jedan od prioriteta u oblasti političkih kriterijuma za pristup EU u nizu dokumenata koje je potpisala Crna Gora. Evropska komisija konstantno podvlači da postojeći Zakon posjeduje problematične odredbe, koje, između ostalog, i poslanicima omogućavaju da budu u upravnim odborima javnih preduzeća. Te ocjene se ponavljaju iz godine u godinu, od 2005., zaključno sa 2008. godinom u kojoj Evropska komisija upućuje najveće kritike vezane upravo za oblast konflikta interesa.

U trenutku kada Crna Gora planira da podnese aplikaciju za članstvo u EU, što zdušno zagovara i sam Krivokapić, on istovremeno šalje poruku da u Crnoj Gori ne postoji politička volja da se konačno krene u borbu protiv korupcije na najvišim nivoima i usvoji zakon koji je nesporno istaknut kao jedan od prioriteta.

Krivokapić ne može izbjeći odgovornost sakrivajući se iza proceduralnih pitanja, jer mu Poslovnik Skupštine omogućava da bude ono što on odbija da radi – predsjednik zakonodavnog doma koji ima pravo i mogućnost da nadzire izvršnu vlast, ali i odgovornost za usvajanje ključnih zakona u procesu evropskih integracija.

Skupština je usvojila Rezoluciju o borbi protiv korupcije i organizovanog kriminala u čijoj prvoj tački se navodi da će se Skupština svim svojim kapacitetima angažovati na izgradnji nacionalnog antikorupcijskog zakonodavstva. Sam predsjednik Skupštine u kontinuitetu saopštava da je usvajanje zakona koji od značaja za integracije prioritet u radu Skupštine, a već treći put “zaboravlja” na predlog zakona na koji Evropska komisija uporno ukazuje.

Aktivna i kontinuirana opstrukcija Krivokapića je očigledna iz hronologije događaja. Važeći zakon je usvojen 2004. godine, nakon dvije godine čekanja u parlamentarnoj proceduri, a na istoj sjednici Krivokapić je formirao radnu grupu koja je trebala da “hitno” pristupi izradi izmjena i dopuna. Radna grupa je 8 mjeseci radila na izradi novog Predloga zakona koji je još 8 mjeseci bio u ladici gospodina Krivokapića. Tek nakon pritiska MANS-a, Skupština je poslednjeg radnog dana, 31. jula 2006. godine, tokom opšte konfuzije kojoj je Krivokapić doprinio proceduralnim akrobacijama, Predlog zakona odbacila praktično bez rasprave.

Krivokapić sada navodi da je novi Predlog zakona moguće uvrstiti na dnevni red pete sjednice, samo ukoliko odbori prethodno završe raspravu o tom aktu, iako zna da u Parlamentu niz zakona čeka na usvajanje, pa odbori ne mogu “spontano” odlučiti koje akte kad treba da razmatraju, već to zavisi od dogovora na kolegijumu kojim on predsjedava.  Štaviše, ukoliko predsjednik matičnog odbora nije voljan da zakaže sjednicu Odbora i raspravi ovaj predlog Zakona, sam Krivokapić, saglasno članu 63 Poslovnika, može zakazati sjednicu odbora.

Prema tome, da je Krivokapić zaista želio da poštuje Rezoluciju za koju je glasao, Predlog zakona o sprečavanju sukoba interesa u vršenju javnih funkcija bi uvrstio u predlog dnevnog reda, jer to pravo nesporno ima po Poslovniku.

Degutantno je komentarisati činjenicu da nas predsjednik Parlamenta opominje oko intenziteta našeg rada, kad je u prvoj polovini 2008. godine predsjedavao Parlamentom nešto preko 35 časova, koliko svaki građanin, pa i zaposleni u MANS-u, provedu na poslu u toku samo jedne sedmice.

Na kraju, razumijemo da Ranko Krivokapić ima lični interes da odloži usvajanje Zakona koji će mu onemogućiti da obavlja i druge javne pozicije, jer je u periodu u kome je aktivno učestvovao u opstrukciji usvajanja novog zakona, usklađenog sa evropskim standardima, prema podacima o prihodima koje je sam dostavio, zaradio omanji stan ili 36.600 eura, samo po osnovu članstva u upravnom odboru JP Aerodromi Crne Gore.

Ipak, nadamo se da će predsjednik Parlamenta staviti javni interes ispred sopstvenog i iskoristiti pravo koje mu je dato Poslovnikom da inicira dopunu dnevnog reda Predlogom zakona o sprečavanju sukoba interesa u vršenju javnih funkcija plenarne sjednice zakazane za 25. novembar.

Vuk Maraš, koordinator parlamentarnog programa

Komentari su isključeni.