Informacija o navodnom putu premijera Duška Markovića sa saradnicima u Palma de Majorku je objelodanjena crnogorskoj javnosti tek onda kada je MANS javno postavio pitanje šta je državni avion radio na tom španskom ostrvu i koja je bila svrha tog putovanja.
Na dan putovanja u Španiju održana je sjednica Vlade, ali na toj sjednici nije bilo ni riječi o tome da će Marković te večeri putovati za Palma de Majorku. Uvidom u dnevni red prethodnih sjednica nema najave putovanja, niti da je crnogorska delegacija pripremila takozvanu “platformu zvaničnog sastanka” kao što se to uobičajeno radi. Takođe, ni nakon povratka Markovića, nema zvanično objavljene informacije o čemu se pričalo na, navodno, poslovnim sastancima u Španiji. U arhivi događaja vezanih za rad Premijera postoje navedene sve aktivnosti iz septembra prošle godine, osim puta za Palma de Majorku. Istovjetna situacija je I sa ministrom kulkture, Aleksandrom Bogdanovićem, za koga takođe nema javno dostupnih informacija da je uopšte bio dio te delegacije, niti šta je radio tamo.
Kako Služba za odnose sa javnošću Vlade Crne Gore nije izdala zvanično obavještenje o tome, ni u medijima iz septembra prošle godine nema ni slova o tome da je Marković bio u posjeti kompaniji Iberostar iz Španije.
Iz Službe za odnose sa javnošću Vlade Crne Gore je navedeno da je Marković na Majorci sa predstavnicima Iberostar-a razgovarao o novim investicijama u crnogorski turizam i kulturu, ali već pola godine javnost nema informaciju o tome da li je šta na tom sastanku dogovoreno.
Sakrivanje podataka o tome da je premijer Marković uopšte bio na Majorci, te činjenica da je troškove pokrivala privatna kompanija Iberostar, ostavlja nedoumicu da li se uopšte radilo o službenoj, ili pak privatnoj posjeti.
Posljednih sedmica smo imali prilike da vidimo da je i Markovićev prethodnik, aktuelni Predsjednik države Milo Đukanović, prethodnih godina takođe “promovisao” crnogorski turizam o tuđem trošku, što dodatno otvara pitanje zbog čega je Markovićev put u Španiju skrivan od javnosti.
Naravno, imajući u vidu činjenicu da za ovaj let saznajemo tek pola godine nakon što se desio, te da je Vlada očigledno krila tu informaciju, postavlja se pitanje gdje je još putovao i sa kime se sastajao premijer i članovi njegove Vlada i šta je na tim sastancima dogovarano. Ti podaci ne smiju biti državna tajna u smislu Zakona o slobodnom pristupu informacijama jer građani imaju parvo da znaju kako se troši preko 700 hiljada eura koliko se godišnje izdvaja za državni avion.
Ukoliko Vlada nema problem da objavi podatke za ovaj let, smatramo da nema prepreke da se javnost upozna i sa drugim letovima državnog aviona koji se i dalje skrivaju.
Podsjećamo da je MANS još početkom februara koristeći Zakon o slobodnom pristupu informacijama zatražio podatke od Vlade na koji način je korišćen I gdje je letio državni avion, a da te podatke ni do danas nismo dobili. Pored toga, jos prije nekoliko sedmica smo poslali konkretna pitanja i Generalnom sekretarijatu i Službi za odnose sa javnošću i njenom šefu Srđanu Kusovcu, ali su svi redom odbili da daju informaciju o putu aviona na Majorku.
Očigledno se radilo o namjeri da se ovaj put sakrije od javnosti, jer je Vlada imala dovoljno vremena da odgovori na jednostavan upit MANS-a.
Od premijera Markovića očekujemo da crnogorsku javnost detaljno informiše o tome šta je službeno radio na Majorci i saopšti koliko je kompaniju Iberostar koštalo njegovo “gostovanje” na tom španskom ostrvu. Ukoliko se pak radilo o nečem drugom, podsjećamo ga da je dužan da nadležnim organima putovanje u Španiju prijavi kao poklon Iberostar-a.
Kada je u pitanju vanredno servisiranje državnog aviona na Malti, takođe nije jasno zašto se ta informacija krila od javnosti ako se radi normalnoj proceduri održavanja te letjelice. Ono što još uvijek nije poznato jeste koliko je crnogorske građane koštao taj servis, i u kojoj proceduri je baš ta malteška kompanija izabrana za servisiranje državnog aviona.
Dejan Milovac
Direktor Istraživačkog centra
MANS