MANS je danas uputio Ministarstvu održivog razvoja i turizma set komentara na Nacrt Detaljnog prostornog plana (DPP) za dalekovod od crnogorskog primorja do Pljevalja i podmorski kabl Italija Crna Gora. Komentari na kojima je tokom javne rasprave radio MANS, sadrže osvrt na nekoliko aspekata predloženih rješenja plana za kabal i dalekovod uključujući energetski, ekonomski, zakonski i prostorni aspekt.
Pored činjenice da dokument ne sadrži ekonomske analize kojima bi se dokazala društvena korist od ovog projekta i koliko je uopšte isplativ za Crnu Goru, kao i veoma upitnih opravdanja za izgradnju kabla koja Vlada nalazi u sektoru energetike, nacrt DPP-a je i u direktnoj koliziji sa više postojećih planskih dokumenata višeg reda.
Naime, zbog porazne činjenice da autori dokumenta predlažu trasu dalekovoda kroz čak dva nacionalna parka, “Lovćen” i “Durmitor”, ovaj plan je u koliziji sa prostorno-planskom dokumentacijom tih područja koja u svom sastavu nemaju predviđenu trasu za dalekovod. Ukoliko Vlada ostane pri trenutnom rješenju trase, to bi značilo da bi se prije usvajanja DPP-a morala promijeniti oba prostorna plana koja definišu područje pomenutih nacionalnih parkova.
Identična situacija je i sa Prostornim planom za Morsko Dobro koji takođe ne predviđa podmorski kabal, tako da će biti potrebno promijeniti i ovaj plan prije usvajanja DPP za podmorski kabal i dalekovod.
Kada govorimo o Prostornom planu Crne Gore kao planu najvećeg reda u državi, važno je napomenuti da, trasa 400 kV dalekovoda koja je planirana od crnogorskog primorja do Pljevalja ne postoji u ovom dokumentu. Ona se samo djelimično poklapa sa trasom 220 kV iz Prostornog plana, ali je najvećim dijelom potpuno slobodno formirana i neutemeljena u planu višeg reda.
Isto tako, predmetna lokacija za konvertorsko postrojenje u Lastvi Grbaljskoj nije pomenuta u Prostornom planu, iako taj dokument pominje povezivanje energetskih sistema Crne Gore i Italije i izgradnju postrojenja od 400 kV na primorju, ali bez precizne lokacije. Ovo snažno ukazuje da Crna Gora nije imala jasnu strategiju u vezi ovog projekta, već je popustila pred zahtjevima italijanske energetske kompanije.
Prema Zakonu o uređenju prostora i izgradnji objekata, Detaljni prosotrni plan za podmorski kabal i dalekovod se neće razmatrati u crnogorskom Parlamentu, već a usvaja samo Vlada Crne Gore. Za razloku od toga, Prostorni plan Crne Gore, plan za Morsko dobro i oba plana za nacionalne parkove su usvojeni u Skupštini Crne Gore. Ukoliko Vlada odluči da plan za kabal i dalekovod usvoji u postojećem obliku, to će značiti direktno kršenje onoga što je bila odluka Skupštine Crne Gore i što je sadržano u pomenutim planovima višeg reda.
DPP za kabal i dalekovod nije usklađen sa dokumentima višeg reda, i Ustavni sud ne bi trebao da ima većih problema da ospori njegovu zakonitost i stav i ga van snage, što će MANS i inicirati ako se plan usvoji u ovom obliku.
Što se tiče same javne rasprave, ona je protekla uz, već za Vladu karakteristično, sakrivanje ključnih informacija o tome šta je suština samo projekta, koje su koristi i štete koje se mogu očeivati njegovom realizacijom. Naime, i pored navodne spremnosti da objavi podatke o kablu, Vlada i dalje krije ugovor sa kompanijom TERNA, vjerovatno čekajući da se javna rasprava završi, a plan usvoji.
Možda ćemo tek tada saznati šta nas sve čeka od ovog posla sa italijanskim partnerom i koje će penale Vlada morati da plaća ukoliko ne omogući Terni ono što je davno obećano iza zatvorenih Vlada.
Nažalost, način na koji je do sada vođen ovaj posao ukazuje na veoma opravdanu sumnju da u Vladi i kompaniji Terna imaju interes da javnost što manje zna o njihovim internim dogovorima, što je razumljivo za kompaniju koja se stara o svom profitnom interesu. Sa druge strane, nije razumljivo i prije svega prihvatljivo kada takav obrazac ponašanja prihvata Vlada Crne Gore, koja bi, makar na papiru, trebala da se stara o interesima države i građana Crne Gore.
MANS stoga ovim putem apeluje na resorno Ministarstvo da plan bez odlaganja povuče sa javne rasprave, objavi sve raspoložive informacije o projektu i dogovorima sa italijanskim partnerom i ozbiljno pristupi izradi studija koje će pokazati da li je uopšte i u kom obliku graditi jedan ovakav projekat.
MANS