Spiskovi građana Berana kojima je juče, na izborni dan, isplaćivana takozvana jednokratna novčana pomoć u mjesnim odborima DPS, još jedan su neoborivi dokaz da ova partija brutalno zloupotrebljava javne fondove za kupovinu glasova na terenu. Ovo takođe pokazuje u kojoj mjeri je bilo neophodno donijeti izmjene Zakona o finansiranju političkih partija, naročitu u dijelu koji ograničava isplate bilo kakvih naknada i socijalnih davanja uoči samih izbora.
Kupovina glasova kroz socijalnu pomoć tokom jučerašnjih izbora se ponovo desila iz prostog razloga jer niko od ključnih aktera afere “Snimak” nije ni politički ni krivično odgovarao za brutalnu zloupotrebu javnih fondova tokom prethodnih izbora, pa zbog toga nije postojala ni realna prepreka da kompletan scenario ponove još jednom u Beranama.
MANS je prethodno na slučaju pljevaljskog Centra za socijalni rad dokazao postojanje paralelne DPS strukture koja se tokom prethodnih izbora bavila isključivo kupovinom glasova putem socijalne pomoći, što je i jedini slučaj u kojem je crnogorsko tužilaštvo otvorilo istragu za zloupotrebu državnih sredstava.
Nakon toga, sličan scenario se ponovio i u Plavu i Mojkovcu, ali i sada u Beranama.
Nekoliko dana uoči jučerašnjih izbora MANS je upozoravao da se sličan scenario moguć, jer su konkretni podaci o isplatama socijalne pomoći tokom prethodnih izbora pokazivali da DPS nedvosmisleno ostvaruje veći politički uticaj na terenu zloupotrebljavajući javne fondove.
Pored osnovnih podataka o isplatama socijalne pomoći u toj opštini, od beranskog Centra za socijalni rad smo tražili i detaljnije informacije o tome kome je i u kojim iznosima isplaćivana socijalna pomoć i po kom osnovu. Ovaj zahtjev je uključivao analitičke kartice Centra u kojima se nalaze ovi podaci, ali i konkretne zahtjeve građana koji su upućivani centru i odluke a na osnovu kojih je novac isplaćivan.
Nažalost, ogromna većina ovih podataka MANS-u nije dostavljena u zakonom propisanom roku, što otvara ogroman prostor za sumnju da je kao i slučaju pljevaljskog centra za socijalni rad, novac namijenen za socijalu korišćen od strane DPS aktivista za kupovinu glasova na terenu.
Ovo se posebno odnosi na takozvane finansijske analitičke kartice u kojima su sadržani detaljni podaci o trošenju državnog novca u institucijama, pa stoga moraju imati karakter javnog dokumenta. Beranski Centar za socijalni rad nije MANS-u dostavio ni ove podatke, iako je to bio obavezan po Zakonu o slobodnom pristupu informacijama.
MANS će nastaviti da potražuje ova dokumenta u zakonom propisanoj proceduri, ali takođe pozivamo i zainteresovane poslanike da podatke o spornim isplatama socijalnih davanja traže od centra za socijalni rad, koristeći prava iz Poslovnika Skupštine Crne Gore.
MANS