“Građani imaju pravo da znaju gdje i za čije potrebe leti državni avion i kako se svake godine iz državnog budžeta troše stotine hiljada eura na letove i održavanje tog aviona”, smatra Biljana Matijašević iz MANS-a.
Vlada Crne Gore ne vodi adekvatnu evidenciju o letovima državnog aviona, tvrde iz Mreže za afirmaciju nevladinog sektora (MANS). Poručuju da je alarmantno to što se podaci o korišćenju Vladinog aviona (ko ga je koristio i na koje destinacije je putovao) uništavaju poslije samo tri mjeseca.
“Građani imaju pravo da znaju gdje i za čije potrebe leti državni avion i kako se svake godine iz državnog budžeta troše stotine hiljada eura na letove i održavanje tog aviona”, kazala je za “Vijesti” koordinatorka za medije MANS-a Biljana Matijašević.
Generalni sekretarijat Vlade nedavno je odbio zahtjev ove nevladine organizacije za pristup kopijama dokumenata koji sadrže informacije o korišćenju aviona za period od januara 2015. do kraja januara 2019. godiine, poručujući da bi to podrazumijevalo sačinjavanje nove informacije.
Iz Vlade nijesu odgovorili ni na pitanja “Vijesti” u vezi sa osobama koje su u ovom periodu putovale državnim avionom, te o kojim se destinacijama radi.
Avion kojim raspolaže Generalni sekretarijat Vlade za službene potrebe – registarskih oznaka 40-MNE – bez naknade, koriste predsjednik države, Vlade i Skupštine. “Što podrazumijeva da se mora imati u vidu bezbjednosni aspekt ličnosti čija se bezbjednost štiti”, navodi se u obrazloženju za odbijanje pristupa informaciji. Dokumenta koja je tražio MANS ne postoje u Generalnom sekretarijatu Vlade, već, kako se navodi u dokumentu u koji su “Vijesti” imale uvid, samo obrasci koji služe za internu proceduru i predstavljaju prijavu potrebe za korišćenjem aviona.
“Na osnovu koje se vrši ocjena opravdanosti i s tim u vezi odobrava iii ne odobrava korišćenje vazduhoplova, što dalje znači da samo podnošenje zahtjeva ne znači i automatsko odobravanje korišćenja vazduhoplova”, piše u dokumentu.
Na kraju obrazloženja se ističe da se pravilnikom, koji se tiče administrativnih procedura za obavljanje operacija vazdušnog prevoza, propisuje da se informacije koje se koriste za pripremu i izvršenje leta i pripadajući izvještaji čuvaju tri mjeseca, pri čemu Generalni sekretarijat Vlade nije, kako ističu, u obavezi da kao nekomercijalni operator kompleksnih vazduhoplova posjeduje evidenciju koja bi predstavljala dokument u smislu podnijetih zahtjeva.
“Ovakav odgovor Generalnog sekretarijata potvrđuje sumnje MANS-a da postoji ogroman prostor za zloupotrebu državnog aviona, odnosno da ga državni zvaničnici koriste i za svoja privatna putovanja”, ocjenjuje Matijaševićeva.
MANS je Generalnom sekretarijatu i Vladinom Birou za odnose sa javnošću sredinom februara uputio pitanja u vezi s letom državnog aviona na Palma de Majorku u septembru prošle godine, ali i prema drugim destinacijama sa kojima javnost nije upoznata, ali odgovor nije stigao.
Tek nakon što je informaciju MANS-a objavila TV Vijesti, iz Vlade su saopštili da je avion za Španiju letio za potrebe dvodnevne radne posjete premijera Duška Markovića sa delegacijom kompanije “Iberostar” čije je sjedište Majorka.
“Iz Službe za odnose s javnošću kazali su da je sve troškove smještaja posade i handlinga aviona (osim troškova goriva) snosio domaćin – ‘kompanija Iberostar’, inače donator Demokratske partije socijalista,” navodi Matijaševićeva, dodajući da je vrlo sporno što je Vlada krila da kompanija “Iberostar” plaća premijeru put naročito ako je tamo, “prema priznanju Službe za odnose s javnošću Vlade Crne Gore, išao da nešto dogovara”.
Dodala je da Vlada odbija da dostavi informacije o letu na Maltu ove godine, za koji tvrde da je bio u cilju vanrednog servisiranja aviona.